Categories
Artikelen

Eiwitten, koolhydraten en vetten

Wat moet je eten en hoe zit het in elkaar?

Om een gezond lichaam te hebben en vooral te houden is het belangrijk om naast voldoende sporten natuurlijk ook gezond te eten. Dat betekent dat we in een goede verhouding zowel eiwitten als koolhydraten en vetten moeten eten. Ons lichaam heeft alle drie de stoffen heel hard nodig. Ik noem expres geen suikers. Alle suikers zijn koolhydraten.

Eiwitten: De bouwstoffen voor ons lichaam. Ze zorgen dat onze botten, organen, weefsels, zenuwstelsel, spieren en ja zelfs ons bloed worden aangemaakt en op sterkte blijven. Dus ze zijn nodig om een goede basis te houden. Zwakke botten kunnen snel breken en met slappe spieren kan je nog geen deuk in een pakje boter slaan……

Koolhydraten:

Ze zijn onze energieleverancier. Zonder energie kunnen we niet bewegen. Een auto kan ook niet rijden zonder benzine!

Maar ze zorgen ook voor het transport van hormonen, vitaminen, mineralen, vezels. Onze rode bloedlichaampjes hebben koolhydraten nodig, en onze hersenen kunnen echt niet zonder.

Vetten: Zijn net als de koolhydraten brandstof voor ons lichaam. We hebben vetten nodig om de vitamines A en D en E door ons lichaam heen te transporteren. Ons lichaam heeft ook vooral de vetzuren nodig, zoals bijvoorbeeld linolzuur en de bekende Omega-3 zuur

Alles in de juiste verhouding

Een auto rijdt niet lekker op zachte banden. Maar hij rijdt geen meter zonder benzine. En zonder olie loopt de motor vast. Zo zijn alle drie de stoffen even hard nodig om de auto goed te laten rijden. En zo geldt dat ook voor ons lichaam. De eiwitten zijn dus net zo belangrijk zijn als de koolhydraten en de vetten. Het is de verhouding die belangrijk is! Vaak zit er in onze keuze van eten te veel aan koolhydraten en vetten en te weinig aan eiwitten. Alle energie / brandstof die we wel binnen krijgen maar niet gebruiken, worden opgeslagen. Spieren gebruiken meer energie dan gewone massa zoals vezels en organen. Hoe hoger de spiermassa en hoe lager de “gewone (vlees/vet/weefsel) massa, hoe hoger ons energieverbruik is op een dag.

Conclusie:

Sporten om lekker fit te blijven en de spiermassa op het juiste peil te krijgen en te houden. De juiste dingen eten in de juiste combinatie op de juiste tijden.