Categories
Artikelen

Gedrag veranderen, hoe hou je het vol?

Gedrag veranderen. Veel mensen vinden het lastig. Hoe hou je het vol?

Veel mensen willen graag meer tijd voor zichzelf, willen graag stoppen met roken, willen graag afvallen, maar………….. We beginnen vol goede moed, maar zodra er iets gebeurt vallen we terug in het oude patroon of geven we de moed al weer op. Hoe zit dat nou precies?

Een terugval ontstaat meestal doordat er iets is wat de balans verstoort. Er ontstaat stress op het werk en we kunnen ineens niet meer gezond koken. Ruzie of flinke teleurstelling en we gaan weer snoepen…. En dan voelen we ons daar meestal nog schuldig over ook. Het snoepen / ongezond eten is in dit geval een soort compensatie gedrag.

Veel mensen vinden dat ze na iets heftigs dan ook iets te snoepen verdiend hebben. Ik hoor het ook wel eens na het sporten. Dit is je eigen gedrag goed praten. Maar diep van binnen weten we dat het niet klopt. Wie neemt hier wie in de maling?

Laat ik duidelijk zijn: Af en toe iets lekkers moet absoluut kunnen! Ik zit ook niet alleen maar aan de worteltjes en water. In het weekend kan ik heerlijk genieten van een glaasje wijn!

Maar ik heb voor mezelf gekozen om gezond te eten en te leven. Dus doordeweeks wil ik niet snoepen of zo. Want ik heb gekozen.

Er is een levensgroot verschil tussen “ik zou graag willen” of “ik kies voor”.

In het eerste geval is het een soort wens, een droom die uit moet komen. Maar ben je dan ook echt bereid om te doen wat er voor nodig is? Hoe hard wil je het eigenlijk? Het is net als stoppen met roken!

In het tweede geval sta je er vaak 120% achter. Dit is wat ik wil en dit is wat ik ga doen. Er is geen ja maar… Dan is je hoofd er al helemaal klaar voor. Dan is het laten staan van snoep of ongezond eten ook geen probleem, maar eerder een bevrijding. Een keuze. Want het brengt je dichter bij je doel. En dat heb je voor ogen.

Ik rookte vroeger meer dan een pakje sigaretten per dag!!!! Maar op mijn 25e wilde ik dat niet meer. Ik koos er voor om niet meer te roken. En ja, ik heb het best heel moeilijk gehad. Ik ging even niet uit, liep te ijsberen door mijn huis…. Maar ik zou NIET MEER ROKEN. En ik heb ook nooit meer gerookt en ik zal het ook nooit meer doen.

Als je een terugval krijgt zijn er 2 manieren om daar mee om te gaan:

Jezelf schuldig voelen. Dan ben je boos op jezelf en je zelfvertrouwen neemt af. Dat is een heleboel negatieve energie. Levert je dat iets op? Niet echt. Kom je weer terug naar waar je wil zijn? Ook niet echt.

Of je laat het voor wat het is. En volgende keer in zo’n situatie kan je gaan wandelen, of even een vriend of vriendin bellen. Of zet hele leuke muziek op! Doe iets waar je je aandacht bij nodig hebt, zodat je niet aan het roken of eten denkt. Of heel erg terugkomen bij jezelf. Wie ben je? Wat wil je? Wat heb je gekozen?

Hoe hou je het vol? Balans!

Als we in ons dagelijkse gewone leven gezond eten en voldoende sporten is er niets aan de hand. Het voldoende sporten zorgt ook dat we mentaal wat sterker zijn en meer dingen aan kunnen.

Dan is een stukje taart op een verjaardag of wat patatjes en een wijntje als je uit eten gaat helemaal niet erg. Het hoort ook gewoon bij het normale leven. Alles is balans.

Het bijkomende voordeel is ook dat je op deze manier ook veel meer geniet van dat wijntje of dat koekje of die bitterbal!

Als je elke dag wijn zou drinken is het toch niet bijzonder meer… Maar in het weekend kan het toch zo lekker smaken!

Heb je hulp nodig om bij jou het eten of snoepen in balans te brengen, kom eens langs, dan kijken we er samen naar… Alleen is ook maar alleen en Samen bereik je meer

Wil jij meer afwisseling en variatie brengen in je training of je voedsel?

Bel: 0648677458 of

Mail naar mail@enjoypersonaltraining.nl

Sportieve groet van Tineke

Samen bereik je meer