Categories
Artikelen

Lekker soepel

Uitrekken is lekker, en goed!!

Ons lichaam beweegt heel veel, maar is ook heel vaak in één houding stil. Denk aan liggen, zitten, leunen, staan…. Hierdoor worden de spieren korter en ontstaan er “kreukels”. Tijdens het sporten ontstaan er kleine scheurtjes en knopen in onze spieren. Door het stretchen van de spieren worden ze weer op lengte gebracht. De knopen gaan er uit en de kreukels strijken glad. Hierdoor is de spier weer in zijn volledige lente en vezels te gebruiken of tijdens het sporten te belasten. Zeker na het sporten heeft het stretchen nog een groot ander voordeel: doordat de spier al snel weer glad wordt gestreken, kan het melkzuur beter worden afgevoerd en is daarmee het herstel van de spier sneller en dus de volgende dag minder spierpijn!

Nog een voordeel van stretchen: In de stretch worden ook de aanhechtingen naar de botten, de pezen sterker gemaakt. Hierdoor is er minder kans op blessures. Als we een stretch langer dan 30 of 40 seconden vast houden weet de spier dat dat zijn ‘nieuwe’ lengte is. Bij de volgende training is de spier dus in zijn ‘nieuwe lengte’ te gebruiken en te belasten, dus je bewegingsruimte en vrijheid om te bewegen worden groter!

Zo stijf als een plank je bed uit?

Dus inderdaad rek je lichaam eens lekker uit!! Buig naar rechts en links. Doe het eens voor de spiegel.. Kan je Rechts en Links even ver opzij buigen? Hang even lekker naar beneden, zodat de ruggenwervels los komen. Twist je rug los met je armen helemaal slap. Rug en zijkant zijn alvast soepel… Rol je schouders omhoog en naar achteren. Zo, schouders kunnen ook weer meedoen…

Het nadeel van een zittend beroep….

Naast het in elkaar zakken van de rug, en het voorover hangen van de schouders worden de heupbuigers en de bovenbenen steeds korter. Na een tijdje kunnen we soms niet eens meer goed rechtop staan. Deze stretch is natuurlijk ook fantastisch voor alle hardlopers!!!!