Categories
Artikelen

Dik door stress?

Stress is beroepsziekte nummer 1! 36% van het werk gerelateerde ziekteverzuim ontstaat door (werk)stress. Hoge taakeisen en weinig autonomie, maar ook de sfeer en onderlinge relaties bepalen of je je gestressd voelt op je werk. Maar vergis je niet: stress komt niet alleen door werk. Ook gezondheid, zorgen om geliefden en financiële problemen zorgen in grote mate voor stress.

Anders bij vrouwen dan bij mannen

ls je altijd hetzelfde doet, krijg je altijd dezelfde uVrouwen hebben twee keer zoveel kans op stress- en burn-outklachten als mannen. Dat heeft met een heleboel factoren te maken; denk maar aan de verzorgende rol die de vrouw vaak toebedeeld krijgt en/of op zich neemt. Daarnaast maken vrouwen meer stresshormonen aan, die zich ook nog eens anders gedragen dan stresshormonen in het lichaam van een man. De hormonen blijven bijvoorbeeld langer aanwezig in het lichaam van een vrouw. Mannen “op middelbare leeftijd” krijgen vaak “een bierbuik”. Deze buik is vaak erg gezwollen, recht naar voren en redelijk hard. Een buikje wat ontstaan is door vet en suiker is vaak een slappe hangende buik. . De harde buik wordt ook wel een stressbuik genoemd.

Van stress kan je dikker worden!

Het stresshormoon Cortisol veroorzaakt de toename van vetopslag. Er zijn 3 hormonen die het effect van de cortisol juist tegengaan:

Voor mannen: het groeihormoon, Testosteron en DHEA. Als je jonger bent heb je een hoger gehalte testosteron en groeihormoon. Hoe ouder we worden, hoe meer het af neemt.

Voor vrouwen: Bij stress moeten we 3 hormonen in de gaten houden. Ook bij ons geeft de Cortisol extra vetopslag. Maar onze schildklier kan slechter gaan functioneren. Deze regelt onder andere de stofwisseling, onze lichaamstemperatuur (warme handen en voeten) en de haargroei. Het 3e hormoon is oestrogeen.

Stress verminderen

Sporten! Tijdens sporten wordt endorfine en dopamine aangemaakt. Dit zijn stofjes die het goede gevoel geven. En je slaapt er veel beter door. Sporten wordt ook steeds vaker door artsen gezien als onderdeel van het herstel bij een burn-out. Goed zo!!!

Goed slapen, want groeihormoon wordt aangemaakt tijdens de slaap.

Eet voldoende eiwitten, groeihormoon wordt gemaakt van eiwitten

Eet weinig suikers, want als de insuline hoog is kan het groeihormoon zijn werk niet doen.

Krachttraining geeft een boost aan het groeihormoon en testosteron en oestrogeen, lange cardiotraining verlaagt juist de testosteron en oestrogeen.

Eet voldoende omega 9 vetten en verzadigd vet, want ze verhogen de aanmaak van testosteron

Eet peulvruchten, kikkererwten en doperwten etc, ze helpen de aanmaak van oestrogeen.