Categories
Artikelen

(Vr)eetbuien

Een klant vroeg mij hoe ze het beste met de (vr)eetbuien om kon gaan.

Hoe komt het?

Kan je ze tegengaan?

En als je het op voelt komen, hoe kan je de schade beperken?

Ondoordacht eten

We hebben allemaal wel eens een feestje een verjaardag, receptie of een ander leuk evenement. En dan komt er allerlei lekkers op tafel. Bij een hapje hoort een drankje en voor je het weet sta je toch aardig wat te eten en of te drinken..

Hoe komt het?

Soms is de oorzaak dat je gewoon trek hebt. Vaak is het dan te lang geleden dat je gegeten hebt. Vaak is er een psychologische reden: je bent bijvoorbeeld boos, geïrriteerd of erg verdrietig. Dit wordt “binge eating” genoemd. Hormonen spelen een grote rol bij vrouwen in de maandelijkse periode. Ook kunnen stress of verveling een grote rol spelen.

Kan je ze tegengaan?

Ja, eigenlijk wel. Maar dan moet de wil sterker zijn dan de geest!!!! De geest is een deel van ons. Hij is van jou en niet van iemand anders. Toch speelt de geest vaak een spelletje met ons. Het stemmetje in je hoofd zegt: eet die chocola maar lekker op! En tegelijkertijd weet je (en wil je eigenlijk) dat je het niet moet doen!!

Op een feestje is het gezellig en zegt het stemmetje in je hoofd: Ach maakt niet uit joh, we doen volgende week wel weer rustig aan. En je weet (uit ervaring) dat het niet goed is en dat het volgende verjaardag weer net zo gaat.

Naar wie luister je dan? Hoe sterk is je wil? Hoe graag wil je afvallen? Hoe graag wil je van die (vr)eetbuien af? Als je van te voren met jezelf iets afspreekt, bijv maar 2 wijntjes,  breek je dan je afspraak met jezelf of hou je je er aan? Want hoe voel je je daarna, als je de afspraak met jezelf verbroken hebt?

En als je een (vr)eetbui op voelt komen, hoe kan je de schade beperken?

Heb het niet in huis:

Als de (vr)eetbuien vaak thuis voorkomen kan je zelf de schade beperken. Wat je niet in huis hebt kan je ook niet opeten! Dus ga NOOIT boodschappen doen als je honger hebt. Heb je in de winkel moeite om niet de koekjes mee te nemen, maak een boodschappenlijstje, loop het af en ga naar de kassa. Vraag desnoods of iemand mee gaat om boodschappen te halen.

Vraag support:

Je bent sterk door jezelf kwetsbaar op te stellen. Er is vast een goede vriend of familielid die weet hoe vervelend jij je voelt als je aan een bui toe geeft. Dus vraag aan die persoon of je hem of haar mag bellen of appen op het moment dat jij het moeilijk hebt. Kijk samen waardoor de vreetbui op kwam. Vraag aan iemand op het feestje om bij het derde wijntje of het 6e lekkere hapje tegen je te zeggen dat je een afspraak hebt met jezelf en dat je dit eigenlijk niet wilt.

Afleiding:

Net als bij stoppen met roken zit je bij een vreetbui in een moeilijk moment. Ja ik wil eten, nee ik wil het niet!!! Ga wat anders doen!!! Ga sporten, stofzuigen, de vaatwasser leeg halen, de kat kroelen, rondje hardlopen, buiten een wandeling maken, maar doe iets waarbij je je aandacht goed nodig hebt! Zo wordt je geest afgeleid en in een andere richting gestuurd. Het stemmetje krijgt niet de overhand op je wil. Het gevoel gaat weg…

Ik wens iedereen een sterke wil en steek eens je tong uit naar je eigen stemmetje in je hoofd!!!