Categories
Oefeningen

De sqaut

De Squat is de beste oefening die er is om fit en sterk te worden. Maar er worden ook de meeste fouten in gemaakt tijdens de uitvoering.
Iedereen die weleens squat, is vast bekend met de volgende regel: “je mag niet met je knieën voorbij je tenen”. Het is bekende theorie die je bij veel sporters en professionals terug hoort. Maar is het ook echt waar? En waarom dan?


Twee soorten druk
Tijdens de squat ontstaan er 2 soorten druk op de knie: Schuifspanning en Druksterkte. De laatste is het meest makkelijk te begrijpen, het is de hoeveelheid kracht die uitgeoefend wordt op de knie tijdens het samenknijpen. De Schuifspanning is de kracht waarmee 2 dingen over elkaar schuiven. En dat gebeurt wanneer de knieën voorbij de tenen komen.

Knie of heup?
Vaak ligt de oorzaak van knieklachten niet bij de knie maar bij de heup. Zwakte van de gluteus medius (bilspier) wordt in onderzoeken in verband gebracht met verlies van controle en instabiliteit van de benen

Daarnaast is het zo dat sporters die balans zoeken en de knieën niet voorbij de tenen willen laten komen, daardoor de lage rug onnodig extra belasten met schuifspanning. Door deze belasting kunnen rugklachten optreden. En dit risico is groter dan de kans op knieklachten.

Conclusie
Het is dus niet zo zeer gevaarlijk voor je knieën als ze voorbij de tenen komen tijdens de squat. De voorste kruisbanden krijgen wel meer spanning te verwerken door de schuifspanning.
Het gaat veel meer om de houding van de rug. Hier is het gevaar van overbelasting veel groter.
En de Squat is toch echt een oefening voor de billen en benen en niet voor de rug!